SteamTalmark werkt in opdracht van de WWB aan de conceptontwikkeling voor een sectorale arbeidsmarktcampagne voor de drinkwatersector.
Eerder meldden we hier dat we in oktober van start zijn gegaan met het project, dus een mooi moment om SteamTalmark (en hun visie op onze sector en een branche benadering) wat beter te leren kennen.
Aan het woord is Jeoffrey van Veenendaal, Client Director bij Recruitment Marketing bureau SteamTalmark.
SteamTalmark maakt werkgevers onweerstaanbaar, met emotie als uitgangspunt.
Jeoffrey: “Mensen nemen vooral beslissingen gebaseerd op hun gevoel. Dat gebeurt vaak onbewust. Een goedgekozen beeld van een organisatie (of in dit geval van een hele sector) kan mensen een bepaald gevoel geven waardoor zij open staan om na te denken om bij die organisatie of binnen die sector te gaan werken. Pas als dat eerste gevoel goed is, gaan zij zich verder verdiepen in het werk zelf en zaken als bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden. Wij zijn op zoek naar dat gevoel, naar de emotie die ervoor zorgt dat een mens in actie komt. Dit hebben we o.a. al mogen doen voor overkoepelende organisaties als Defensie en Schiphol.”
Waarom als sector naar buiten treden?
Jeoffrey: “We zien steeds vaker dat er binnen een sector gekozen wordt om de handen ineen te slaan, om gezamenlijk een vuist te maken. Er zijn gemeenschappelijke delers terug te vinden bij de verschillende organisaties, zoals bijvoorbeeld de problematieken bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Deze kunnen per regio wat verschillen van elkaar, maar over het algemeen zie je veel overeenkomsten bij de verschillende bedrijven binnen een sector. Met een sectorale benadering kun je grote groepen mensen tegelijk bereiken, breng je eensgezind een boodschap over en verhoog je je slagkracht.”
Dus…aan de slag voor de drinkwatersector!
Jeoffrey: “De drinkwatersector is niet altijd even zichtbaar. We willen mensen duidelijk maken dat de drinkwaterbedrijven en laboratoria lokale werkgevers zijn die midden in de samenleving staan en met hele belangrijke zaken bezig zijn. Niet alleen zorgen zij voor een primaire levensbehoefte, maar ze zetten zij zich ook in voor het behoud van de steeds schaarser wordende natuur in Nederland. Als je werkt in de drinkwatersector dan doe je werk dat er toe doet. Dit zijn dingen die voor iemand die bij een waterbedrijf werkt vanzelfsprekend zijn, maar de rest van Nederland denkt daar niet aan bij het drinken van een glas water of bij het doortrekken van het toilet.”
Om Nederland straks goed kennis te laten maken met deze belangrijke sector, wordt er eerst gedegen vooronderzoek gedaan. Via o.a. het interviewen van verschillende mensen in verschillende functies binnen de sector, wordt er opgehaald wat intern het gevoel is bij de sector, maar ook wat het gevoel is geweest wat geleid heeft tot de keuze om daadwerkelijk binnen de sector aan de slag te gaan.
Jeoffrey: “We gaan op zoek naar de beelden die passen bij de drinkwatersector, die mensen het gevoel geven dat zij zich willen verdiepen in deze sector en er onderdeel van willen zijn. We willen laten zien waarom dit echt een leuke sector is om in te werken en de moeite waard is om te overwegen!”