‘De huidige arbeidsmarkt vraagt om een actieve benadering vanuit werkgevers en ook van onze sector.’
“Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben als sector. Latent werkzoekenden gaan niet zelf op zoek naar deze informatie. Wij zullen ons proactief moeten opstellen!” Aan het woord is Wendy Vermeulen HR-projectleider bij Dunea en projectleider van het project sectorale arbeidsmarktbenadering.
Een sectorale arbeidsmarktbenadering
Het overleg van de HR Managers (SHRO) heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of een sectorale arbeidsbenadering meerwaarde biedt. Het voorstel van het SHRO is besproken in de laatste ledenvergadering van de WWb. De leden van de WWb hebben ingestemd met een eerste stap die bestaat uit het ontwikkelen van een concept voor de sectorale arbeidsmarktbenadering. Op basis van dit concept zal gekeken worden of het project een vervolg krijgt. Een stuurgroep bestaande uit belanghebbenden zal de voortgang van het project monitoren en steeds per stap besluiten hoe het traject verder kan worden voortgezet.
Wendy: “Met het oog op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de gelijksoortige uitdagingen in de werving, hebben we nu gezamenlijk het gevoel dat een initiatief als dit van toegevoegde waarde kan zijn. Momenteel is er geen sector breed initiatief voor wat betreft profilering op de arbeidsmarkt. Dat is vreemd want de meeste sectoren om ons heen doen dit wel. De huidige arbeidsmarkt vraagt immers om een actieve benadering. Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben niet alleen als individueel bedrijf maar als hele sector. Als sector kunnen we gezamenlijk immers veel meer laten zien dan dat een individueel waterbedrijf, laboratorium, onderzoeksorganisatie dat in zijn eentje kan. Dat is belangrijk. Latent werkzoekenden gaan namelijk niet snel zelf op zoek naar deze informatie. Wij zullen ons echt proactief moeten opstellen om die mensen nog te bereiken!”
Gewenste resultaat sectorale arbeidsmarktbenadering
Wendy: “Een belangrijk resultaat dat we willen realiseren is natuurlijk het vergroten van de bekendheid van de sector waarin het zeer aantrekkelijk is om te werken. Een sector verantwoordelijk voor een essentieel product. Van KWR tot laboratoria tot drinkwaterbedrijf: iedereen kent ons product, maar het is ook een sector waarvan wij vinden dat iedereen moet weten dat je daar ook kunt werken. Vooral dat laatste is belangrijk om over de bühne te krijgen. Maak kennis met de lokale werkgevers die samen werken aan een maatschappelijk belangrijk product waar veel over te doen is de laatste jaren. Hieruit voortvloeiend hopen we dat studenten ook onze sector als een leuke en uitdagende sector gaan zien om hun carrière te starten of misschien een keuze te maken voor een opleiding die aansluit op de sector. En, last, but not least: we hopen ook dat onze eigen medewerkers een gevoel van trots ervaren wanneer ze de uitingen voorbijzien/horen komen, zij zijn immers al onderdeel van deze prachtsector!”
Stand van zaken project
Een aantal bureaus is gevraagd om een voorstel te maken voor een sectorale arbeidsmarktcampagne. Het communicatiebureau SteamTalmark kwam volgens het SHRO met het beste voorstel.
Wendy: “SteamTalmark heeft ruime ervaring binnen het gehele spectrum van arbeidsmarktcommunicatie: van visie tot concept tot productie, van ‘werken bij’ site tot campagnes. Wij zijn er van overtuigd dat wij met dit bureau een gedegen samenwerkingspartner hebben gevonden. We gaan in oktober van start met het traject. Dit begint met de onderzoeksfase om uiteindelijk tot een concept te komen waarmee we de drinkwatersector onder de aandacht van werkend Nederland willen brengen en houden! Vanuit het concept zullen we een landingspagina met bijbehorende campagnes lanceren waarmee we de afnemers van ons mooie product ook vanuit een andere kant kennis willen laten maken met ons.”
Wendy Vermeulen begeleidt namens de WWb het project. Zij heeft veel ervaring opgedaan met dit soort projecten.
Wendy: “Ik heb de eer gehad om nu bij twee drinkwaterbedrijven (Oasen en Dunea), op projectbasis, werkzaamheden te mogen verrichten op het snijvlak van recruitment, arbeidsmarkcommunicatie en IT. Leuke projecten waarbij ik over het algemeen werk met mensen die passie hebben voor het product. Wat me ook altijd is opgevallen is dat wat ik ervaar binnen de muren van de verschillende drinkwaterbedrijven, niet vertaald wordt naar buiten. Natuurlijk proberen de verschillende drinkwaterbedrijven met hun eigen initiatieven werkzoekenden te benaderen en vacatures te vervullen, maar ik mis wel een beetje het overkoepelende verhaal van wat deze sector nu eigenlijk allemaal doet, de toffe banen die je aantreft, maar ook de onderlinge verschillen en de samenhang met o.a. laboratoria. We hoeven ons zeker niet hipper en flashier voor te doen dan dat we zijn, maar iets meer van de mogelijkheden, sfeer, cultuur en passie mag wat mij betreft wel gedeeld worden!”