08 februari 2024

Zo vergroot je het effect van een Periodiek Medisch Onderzoek

Werkgeversvereniging WWb
Waarom een PMO - 765x300px

"Werkt een PMO nou eigenlijk écht?" Veel werkgevers vragen zich dat af. Met HR-experts van onze leden kwamen we tot inzichten die het effect van een PMO vergroten.

Werkgevers zijn vanuit de Arbowet verplicht om hun medewerkers een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) aan te bieden. Het Periodiek Medisch Onderzoek is breder en brengt de gezondheidssituatie van medewerkers en de organisatie in kaart en geeft inzicht in wat er verbeterd kan worden. Dat kan uiteindelijk bijdragen aan fittere medewerkers met een grotere inzetbaarheid, een hogere productiviteit en een lager ziekteverzuim. 

Het O&O fonds onderzocht samen met verschillende HR-experts uit de sector Netwerkbedrijven, Productie Leveringsbedrijven en Kabel & Telecom hoe het effect van een PMO voor werknemers en werkgevers geoptimaliseerd kan worden. De bevindingen zijn inmiddels beschikbaar in de vorm van een visueel verslag en een korte toelichting.

Waar draait het in de kern om?

  • Geef betekenis aan data uit het PMO om daadwerkelijk in actie te kunnen komen.
  • Richt je communicatie over het PMO specifiek op de beoogde doelgroep en vanuit het perspectief van de medewerker.
  • Maak gezond gedrag makkelijker.

Werkgevers verwarren het in de Arbowet verplichte periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) soms met het (bredere) preventief medisch onderzoek (PMO).

Tussen beide gezondheidsonderzoeken zitten een paar belangrijke verschillen:

  • Werkgevers zijn wel verplicht een PAGO aan te bieden, maar voor een PMO geldt geen wettelijke verplichting. Het is aanvullend onderzoek op vrijwillige basis. Voor beide onderzoeken geldt dat de werknemer niet verplicht is ze te ondergaan.
  • Het PAGO is alleen gericht op de werk gerelateerde gezondheidsrisico’s.
  • Voor het PMO wordt ook gekeken naar de algehele lichamelijke en geestelijke gezondheid en de leefgewoonten van de werknemer (roken, alcohol, voeding, bewegen etc.).

Met dank aan alle deelnemers die een kijkje hebben willen geven in hun keuken: Iris Cremers (Vodafone Ziggo), Marja van Ooststroom (Eneco), Karen Smit (Enexis), Merlyn Esajas (Vattenfall), Sam Henke (Stedin) en Querine Evers Kalma (Alliander).

WENB heeft een PMO-leverancier geselecteerd voor haar leden en daarmee een mantelovereenkomst gesloten. Lees meer over wat dit ledenvoordeel te bieden heeft.