02 april 2024

'Medewerkerstekort? Behoud is het nieuwe goud.'

Werkgeversvereniging WWb
Evert Hatzmann - 765x300px

Een blog van Evert Hatzmann, behouddeskundige en keynotespeaker. Tijdens ons webinar op 19 september vertelt hij er meer over.

Evert: "Echt snappen doe ik het niet: hoe kan het dat organisaties met een nijpend tekort aan personeel zo volhardend in de recruiters-reflex schieten? Waarom zo veel moeite steken in het wijd open zetten van de voordeur, terwijl er medewerkers door de achterdeur vertrekken?

Eén reden kan ik bedenken: opschalen met recruitment toont actiegerichtheid en is zo gedaan, terwijl het realiseren van de retentie van medewerkers beduidend meer om het lijf heeft. Om je mensen te behouden zul je namelijk de interne organisatie moeten aanpassen aan de huidige 'war-for-talenttijden'. Te beginnen bij de leidinggevenden, want bij hen ligt de sleutel tot de noodzakelijke retentie-ratio’s. Medewerkers verlaten niet hun baan, zij verlaten hun baas!

De huidige arbeidsmarkt vereist een leiderschapsstijl met eigentijdse vaardigheden, waarin de intrinsieke werkbeleving van de medewerker het uitgangspunt in gesprekken dient te zijn. Old-school performancegesprekken kunnen aan de kant. Want ook al noem je het een wandelgesprek, het goeie gesprek, een bila of het benen-op-tafelgesprek, zulke functioneringsgesprekken hebben één ding gemeen: de leidinggevende initieert en zijn of haar perceptie van het functioneren van de medewerker is leidend.

Vijf tips voor leidinggevenden om talent te behouden:

  1. De actuele werkbeleving van je medewerker moet het uitgangspunt zijn van al je gesprekken met hem of haar.
  2. Houd jobreflectie-sessies. Doe dat één-op-één in een relaxte omgeving, minimaal éénmaal per kwartaal, want privéomstandigheden en factoren die het werkgeluk bepalen kunnen namelijk snel wijzigen.
  3. Als je niet kijkt, dan heb je het niet gezien: demotiverende factoren die voortkomen uit werkomstandigheden zijn er om besproken en opgelost te worden. Denk hierbij aan zaken zoals: onduidelijkheid in het beleid, interne miscommunicatie en onbalans in de werk-privéverhouding. Luister, begrijp en vul aan met concrete verbeterafspraken en maak een vervolgafspraak om daarin de verbeteringen te checken.
  4. Controleer of de motivatie-kicks van je medewerkers voldoende in werking zijn; monitor op relevante motivatoren, zoals voldoende uitdaging ervaren in het werk, genoeg warme en welgemeende waardering ontvangen en autonoom kunnen en mogen werken.
  5. Check op de mate van betrokkenheid: sluit een medewerker aan bij de waardecreatie van jouw organisatie? Het gevoel van verbondenheid komt voor hedendaagse werknemers voort uit wat je gezamenlijk bijdraagt aan mens en milieu. Vertaal die bijdrage van je organisatie door naar de support die een medewerker daar vanuit zijn/haar rol aan kan leveren.

Engagement binnen een organisatie komt tot stand tussen medewerker en leidinggevende. In de huidige overspannen arbeidsmarkt is het belangrijk om hieraan te werken. Houd de achterdeur gesloten!

Meld je aan voor ons webinar op 19 september 2024!