Sam Henke (Stedin): 'Naar een energieke toekomst in een leefwereld vol nieuwe energie'
Stedin draagt met 5.000 medewerkers bij aan de energietransitie. Een enorme uitdaging, omdat personeel een belangrijke randvoorwaarde en tegelijkertijd schaars is.
Sam Henke, expert duurzame inzetbaarheid, vertelt in dit interview over hoe Stedin met deze uitdaging omgaat.
Wat zijn uitdagingen voor Stedin?
De strategie van Stedin is 'een leefwereld vol nieuwe energie', waarbij de focus ligt op drie kerntaken: sneller bouwen, optimaal benutten en goed beheren van de netten. Om dat voor elkaar te krijgen hebben we ook 'eigen energie' nodig in de vorm van mensen. Dan gaat het niet alleen om het aantrekken van nieuwe mensen, maar ook om er als goed werkgever voor te zorgen dat onze huidige medewerkers met plezier kunnen werken en inzetbaar blijven. Door een tekort aan personeel komt meer druk te liggen op onze huidige medewerkers. Ook kan de fysiek zware arbeid op termijn voor klachten zorgen, en vragen de nacht-, wacht- en wisseldiensten veel energie.
Hoe gaat Stedin met deze uitdagingen om?
We waren op zoek naar antwoord op vragen zoals: "Wat is onze visie op duurzame inzetbaarheid?", "Hoe zorgen we dat onze storing- en wachtdienstmonteurs inzetbaar blijven?" en "Hoe zorgen we dat het aanbod beter gevonden en gebruikt wordt?" We hebben Sandy van Beuzekom van adviesbureau Inhealth ingeschakeld om ons te helpen bij veranderkundige vraagstukken, om te komen tot een aanpak die past bij onze strategie, cultuur en leiderschap.
Wat kenmerkt jullie aanpak op duurzame inzetbaarheid?
Het meest kenmerkend is dat we de aanpak samen met medewerkers en leidinggevenden hebben ontwikkeld. Zij weten immers het beste wat er op de werkvloer speelt. We zijn dan ook met diverse doelgroepen in gesprek gegaan. Samen met andere onderzoek inzichten uit de sector heeft dit geleid tot onze visie op duurzame inzetbaarheid, waarbij we ons richten op drie pijlers: vakmanschap, flexibiliteit en vitaliteit.
Een werkgroep, bestaande uit medewerkers en leidinggevenden, heeft naar verbeteringen gezocht om het werk in de wacht- en storingsdienst minder belastend te maken. Ook hebben we een groot event georganiseerd, waar 60 wacht- en storingsdienstmonteurs hun verhaal deelden en met elkaar oplossingen hebben bedacht, zoals een buddysysteem en aangepaste vergoedingen.
Op verzoek van leidinggevenden hebben we voor een nieuwe aanpak van de gezondheidscheck gekozen, waarbij zij worden geholpen om het goede gesprek te voeren met hun medewerkers over vakmanschap, flexibiliteit en vitaliteit. Onderdelen van deze aanpak zijn een energiecheck met aandacht voor het gesprek, een teamsessie inclusief het opstellen van een teammanifest, gesprekstools voor leidinggevenden en activatie van medewerkers door middel van nudges en verhalen van collega’s. De aanpak is eerst als pilot 'Mijn Energie Check' bij drie doelgroepen getest.
Ook de inzet van data speelt een belangrijke rol in onze aanpak. Zo hebben we een dashboard ontwikkeld waarmee we voor leidinggevenden op teamniveau de uitnutting van het DI-budget inzichtelijk maken. Aan de hand van de teamresultaten uit het Medewerkers Motivatie Onderzoek (MMO) voeren onze HR-adviseurs hierover het gesprek met leidinggevenden en geven zij hen advies.
Hoe succesvol is deze aanpak en hoe gaan jullie hiermee verder?
De pilotaanpak 'Mijn Energie Check' is door de drie doelgroepen positief ontvangen en de uitrol door heel Stedin is nu in volle gang. De campagne 'Mijn Energie' ondersteunt ons hierbij, in de vorm van 'nudges': posters en vloerstickers op locatie, het verder brengen van de persoonlijke verhalen van medewerkers en een online magazine mogelijkheden vindt om te werken aan je vakmanschap, flexibiliteit en vitaliteit binnen Stedin.
In de toekomst wil ik graag een maandelijkse nieuwsflits op teamniveau uitbrengen met daarin alle relevante HR-data gecombineerd. Ook wil ik meer impact maken op de alledaagse manier van werken door met simpele aanpassingen het gewenste gedrag in het werk in te bouwen en daarmee duurzaam en vitaal werken makkelijker te maken. Van interventies en campagnes naar een beleid waarbij duurzame inzetbaarheid verweven raakt in ons dagelijkse werk. Stedin blijft komende tijd experimenteren, leren en verbeteren om samen met hun medewerkers te zorgen voor een energieke toekomst in een leefwereld vol nieuwe energie!